E-handel

Tips för lyckad etablering av e-handel

Har du funderat på att starta upp en e-handel eller har du redan en på plats? Här följer lite tips som det kan löna sig att gå igenom.

Sökmotoroptimering av din e-handelsbutik är viktig. Kunder som letar efter en viss produkt börjar ofta med att ”googla” efter produkten. Genom att välja att optimera på kundernas olika sökord visas företagets hemsida högre upp i Googles resultatlista och du får mer trafik till din hemsida.

Läs mer om Sökmotoroptimering:
Vad är SEO?
Så påverkar du din ranking
Olika sätt att jobba med SEO

Google AdWords innebär att du köper sökord kopplade till annonslänkar på någon av sökmotorerna. Köpta sökord används för att öka synligheten i sökmotorerna. Annonsören betalar sökmotorn när någon klickar på den köpta annonslänken.
Läs mer om AdWords

Mobilanpassning av hemsidan. En av tre svenskar handlar via sin mobil minst en gång i månaden. Totalt stod mobilen för 24% av inköpen andra kvartalet 2017. Inför julen 2017 förväntas 65% att använda mobiltelefonen för att söka efter julklappar.
Läs mer multiskärmssamhället

Enkel och tydlig navigering på hemsidan. Det ska vara lätt att hitta bland dina produkter och kunden ska med några få klick kunna ta sig från startsida till färdigt köp.
Läs mer om AB-tester

Bra produktbeskrivningar med bild och text. Det MÅSTE finnas bild på produkterna och det är värt att investera tid i bra beskrivande bilder och produktpresentationer.

Enkel och förtroendeingivande kassafunktion är en viktig del, för att kunden ska genomföra köpet.

Laddningstiden i webbutiken måste vara snabb. Du kommer att tappa kunder om sidladdning och sökfunktion är för långsamma. Målet är 3 sekunder – testa din sida här
Läs mer om Laddningstid

Se till att ha en sökfunktion som gör det enkelt att söka på en produkt i webbutiken.

Erbjud Fri frakt. Många konsumenter vill slippa kostnaderna för leveransen. Undersökningar visar att hela 84 procent väljer att öka på sina beställningar för att få fri frakt.

Leveransinformationen. Det viktigaste för konsumenterna är att kunna se var varan kommer att levereras, hela 83% anser att detta är ett krav. Nio av tio uppger att dom vill kunna se var deras paket befinner sig.


Källor:

Delrapport q2 2017 https://www.postnord.se/globalassets/sverige/pdf/r...

Delrapport q3 2017 https://www.postnord.se/e-barometern

0 0
Feed