landningssida, Google Ads

Skapa en anpassad landningssida till din annonsering

Annonserar du digitalt? Var ”landar” du då besökaren som klickar på din annons? Gör inte misstaget, som många gör, att leda besökaren till förstasida på din webbplats eller till en produktsida.


Att ha en anpassad sida som direkt matchar erbjudandet i din annons, en s.k. landningssida, kommer att öka konverteringen oberoende om ditt syfte är att samla in leads eller att få besökaren att köpa en produkt eller tjänst. 


Var är en landningssida? 

En landningssida är en särskild sida som är uppbyggd enbart för att ta hand om de som klickar på din annons, dina besökare. Du vill få dem att göra det du har som mål med din kampanj: Fylla i sitt telefonnummer/e-post för att bli kontaktad, prenumerera på ditt nyhetsbrev eller beställa dina tjänster eller produkter. Viktigt är det endast finns ett syfte på landningssidan. 


Olika typer av landningssida 

Benämningen landningssida kan användas för olika ändamål och är då utformade på något olika sätt: 

Fristående sida: 

Är syftet enbart att fylla i ett formulär för kontakt eller för att ladda hem något material, är en sida utan menyer att föredra. Även om du vill sälja en konkret produkt eller tjänst kan man använda sig av denna typ av landningssida. Besökaren blir inte distraherad av något annat budskap. Fristående landningssidor konverterar därför oftast bättre. 


Undersida till hemsidan: 

Sidan finns med i din länkstruktur och har därför lättare att ranka i sökmotorerna. Har du en e-handel, vill din besökare kanske titta runt och jämföra olika alternativ. Då kan en landningssida utan menyer få besökaren att känna sig begränsad och göra så att de därför lämnar sidan utan att konvertera. 


Att tänka på för att skapa en bra landningssida 

För att lyckas bra med din landningssida finns det några viktiga saker att tänka på: 

  • Matcha erbjudandet i din annons. Använd samma rubrik eller nyckelord på landningssidan som i din annons, så att besökaren direkt känner igen sig. 
  • Använd din företagsprofil, samma färger och logotyp, men stick gärna ut där det fungerar. 
  • Ha enbart ett enda budskap. Budskapet ska vara tydligt och enkel att förstå för besökaren. Håll budskapet kort och koncist. Ju mer information besökaren behöver ta sig igenom, desto större är risken att hen ger upp och lämnar.
  • Gör det lätt för besökaren att avsluta. Ha en tydligt Call to Action, dvs en tydlig uppmaning vad besökaren ska göra, exempelvis fylla i ett formulär, göra ett köp eller registrera sig. Gör det enkelt för användaren att konvertera, med tydliga knappar och instruktioner som uppmanar till handling. 
  • Skapa förtroende genom att framhäva snabba leveranser, nöjda kunder och säker betalning. Brist på förtroende är en av de vanligaste orsakerna till att en besökare lämnar landningssidan. 
  • Gör ett formulär som är enkelt att fylla i. Ju färre fält desto bättre, så tänk efter vad som är nödvändigt för dig att få veta. 
  • Erbjud gärna besökaren något i utbyte för ett ifyllt formulär, exempelvis rabatt, gratis konsulttimmar eller ett spännande e-dokument att ladda ner. 


Detta var lite tips på hur du kan tänka när det kommer till att matcha din annons med en unik landningssida. Men glöm inte att mäta dina resultat och att testa dig fram genom att förändra detaljer på din landningssida för att hitta det som fungerar bäst för dig.


TILLBAKA TILL BLOGGEN

0 0
Feed