Google Medic

Har Google Medic påverkat din ranking?

Under första veckan i augusti lanserade Google en av de största uppdateringarna på länge, åtminstone som påverkat sökresultatet kraftigt för en del sajter.


Det är viktigt att påpeka att de flesta webbplatser inte såg några tydliga förändringar, men de som påverkades gjorde det påtagligt, många i negativ riktning men en del även i positiv riktning. Google själva säger att det inte finns något man kan göra om man drabbats negativ, bortsett från att fortsätta förbättra användarupplevelsen och jobba vidare för att förbättra och göra webbplatsens innehåll mer relevant. Det specifika målet med uppdateringen är alltså något Google själva inte vill bekräfta.

Främst är det webbplatser i segmentet YMYL som påverkats. YMYL står för ”Your Money or Your Life”, alltså sajter som återfinns inom områden som läkemedel, hälsa, säkerhet och finans eller annat som avsevärt kan påverkar ditt liv. 

Många experter tror att den här uppdateringen främst handlar om något man kallar för EAT och som rankar sajter baserat på hur kunniga de är inom sitt område. EAT står för:

  • Expertis – Du behöver vara en expert på ditt område, det vill säga ha bra, unikt och trovärdigt innehåll på sajten. Visa att du har erfarenhet av det du skriver om. Har du utmärkelse eller priser inom ditt område, skriv om det.
  • Auktoritet – Är ditt innehåll skrivet av personer med hög auktoritet eller har dina produkter ett väldigt gott omdöme? Om du använder dig av erkända experter, länka deras namn vidare till andra artiklar. Det är även viktigt med inkommande länkar från andra betrodda sajter.
  • Trovärdighet – Besökare ska känna sig trygga på din webbplats. Detta kan vara saker som ett trovärdigt betalningssystem, bra kontaktinformation och möjlighet att ge feedback. Om du säljer någon produkt behövs omfattande information om produkten och dess ”nyttighet”, helst genom bra recensioner från användare. 

För att få stark EAT måste du bland annat ha inkommande länkar från andra sajter med stark EAT, positiva recensioner, låg bounce-rate samt jobba med erkända experter. 

Enkla saker att fixa är att se till att du finns på Google My Business och att förtroendeingivande logotyper, som en AAA-rating eller branschmärken, finns på sajten. 

Om du skrivit en större artikel på din sajt, se till att det är tydligt att det är du som är avsändaren. Lägg till namn och foto i en byline och se till att detta även finns på andra ställen där du publicerat artiklar. Knyt sedan ihop med länkning. 

Det viktigaste är att trovärdighet skapas. Men som alltid handlar det om att ha bra innehåll på sidan. Vill du läsa mer om vad Google menar med ”great content” finns deras Guidelines här, 200 sidor att begrunda. Google Quality Raters’ Guidelines 

Vill du ha hjälp med din ranking på Google eller för att synas på Google My Business? Kontakta oss!

0 0
Feed