Black Friday

Gör dig redo – 24/11 är något för dig!

Black Friday är en amerikansk shoppinghögtid som varje år infaller fredagen efter Thanksgiving och vars stora dragplåster för kunderna är generösa reor och nedsatta priser.

Teorier om ursprung

Det finns många och roliga teorier kring hur Black Friday uppkom. Vissa menar att begreppet har sitt ursprung i en konspiration mellan två börshajar i slutat av 1860-talet, som ledde till att priset på guld störtdök. Andra menar att det har och göra med att anställda brukade ringa in och sjukanmäla sig dagen efter Thanksgiving för att få en långhelg. 

En av de mest kända teorierna som har en närmre koppling till hur vi idag ser på Black Friday är att butiker försökte att vända på otillräckliga "röda" försäljningssiffror till positiva "svarta" genom att med nedsatta produkter och kampanjerbjudanden locka kunder.
En annan teori som är närmre kopplad till Black Friday idag är från 50-talets Philadelphia och har sitt ursprung från polisen. Det har nämligen länge varit en norm bland butiker i USA att inte börja julhandeln förrän efter thanksgiving, något som innebar att det var fritt fram att påbörja julhandeln fredagen efter thanksgiving. Enligt den här teorin handlar uppkomsten av begreppet om de folkmassor och trafikstockningar som skapades i samband med just julförsäljningens start.Oavsett hur begreppet kom till vet vi att det idag innebär början av julhandeln där butiker sänker priserna och ger kunderna specialerbjudanden för att locka till köp.


En globalt växande shoppingdag

Det har säkert inte undgått dig att Black Friday vuxit de senaste åren och blivit en shoppingdag inte bara i USA utan även i Sverige, såväl i butiker som på internet.

Faktum är att ungefär var femte svensk uppges ha handlat för genomsnittligen 1576kr/ person under Black Friday 2015. Hela 95% av dessa köp ska ha varit från svenska handlare.
Dagens Handel uppger att e-handeln var än mer betydande 2016 då intäkterna ökade med 59% jämfört med året innan. Prisjakt uppgav även att trafiken (sett till antal klick) till e-handlare ökade 74% från 2015.
Black Friday infaller fjärde fredagen i november varje år och är ett ypperligt tillfälle att öka försäljningen och smygstarta julhandeln såväl i butik som på nätet.


Har du säkerställt att dina kunder hittar till dig när det smäller fredagen den 24/11?

Självklart kommer vi på Torget delta i Black Friday, så håll er uppdaterad på sociala medier om vår spännande överraskning.


TILLBAKA TILL BLOGGSSIDAN

0 0
Feed