Google AdWords blir Google Ads

Googles AdWord blir Google Ads

Som ni säkert hört har Google bytt namn på sin annonsplattform från Google Adwords till Google Ads och gjort den mer tillgänglig och lättanvänd. AdWords har även tidigare omfattat olika typer av annonseringsmöjligheter, men trots det har namnet länge varit synonymt med betald sökannonsering.

Google Ads 

AdWords lanserade som en plattform för att visa textannonser på Google Sök. Sedan dess har det utvecklats till att omfatta reklam över Sök, Googles Display-nätverk, som inkluderar appar och webbplatser, Gmail och YouTube. 

Under namnet Google Ads samlas nu alla typer av annonseringsmöjligheter för att hjälpa företag att synas med sina annonser där människor söker information, tittar på videoklipp på YouTube, letar efter platser på Google Maps, laddar ner appar på Google Play eller surfar efter intressant innehåll över hela webben. Namnet Ads vill på ett bättre sätt synliggöra att det just innefattar olika typer av annonsering.

Responsiva sökannonser
En nyhet är att Google introducerar responsiva sökannonser, som på sikt kommer att göra det enklare att testa olika annonsbudskap. Det går att använda sig av 15 olika rubriker och fyra olika beskrivningar, som Googles maskininlärningsalgoritmer kan kombinera på olika vis för att komma fram till vilken annons som presterar bäst, när det gäller att nå rätt personer med rätt budskap.
Detta sätt skiljer sig från att som tidigare manuellt skapa flera olika annonser, för att sedan vänta och se, vilken annons som ger bäst resultat.
De responsiva sökannonserna kan även visa mer information än tidigare annonser, upp till tre rubriker på 30 tecken och två beskrivningar på hela 90 tecken.

Smarta Kampanjer
Google tar nu även fram Smarta Kampanjer som automatiserar en mängd steg i kampanjarbetet. Baserat på användarens mål hanteras bland annat annonsskapandet, målgruppsinriktning och till och med skapandet av en målsida av Googles algoritmer. Perfekt för små aktörer som med en låg månadsbudget vill testa på Ads för att få fler telefonsamtal, fler besökare till hemsidan eller fler besökare i butiken.
Det smarta temat fortsätter med Smarta Shoppingkampanjer för e-handlare, där produktlistor från tidigare kampanjer kombineras med Googles smarta funktioner för att rikta rätt produkter till rätt personer och med rätt klickbud. Tester med Beta-versionen har visat att det kan ge en 20 % ökning av konverteringar till samma kostnad. Annonserna kan visas på Googles hela nätverk, till exempel söknätverket, displaynätverket och YouTube, inklusive Remarketing-funktioner.

Vill du veta mer om hur Google Ads fungerar och om det kan vara något för ditt företag, läs mer här eller kontakta oss på Torget.


TILLBAKA TILL BLOGGEN

0 0
Feed