Facebook

Hur påverkar Facebooks ändringar din synlighet?

I förra veckan berättade Mark Zuckerberg på Facebook att de nu gör stora förändringar i flödet på Facebook. Algoritmerna som styr vad du ser i ditt flöde kommer att ändras och detta kommer i första hand att drabba företag som har en sida på Facebook.

I flödet ska nu inlägg från familj, vänner och de grupper du är med i att prioriteras och företagssidor kommer därmed få en lägre räckvidd. 


"We feel a responsibility to make sure our services aren’t just fun to use, but also good for people's well-being."  Mark Zuckerberg vill minska tiden vi spenderar på Facebook, och istället göra den mer värdefull och på så sätt öka vårt välbefinnande. Han vill hitta tillbaka till hur det var när Facebook skapades, med syftet att hålla kontakt med familj och vänner.


Lägre räckvidd för företag – vad finns att göra?
År från år har Facebook minskat den organiska räckvidden för företagssidor och nu kommer den alltså att minska ytterligare. "..you'll see less public content like posts from businesses, brands, and media."


Det kommer inte längre räcka att skapa och dela ett inlägg på din företagssida, utan det gäller att ha hög kvalitet på inläggen och framförallt att få dina följare att engagera sig genom att kommentera inläggen. Inlägg som ger upphov till diskussioner kommer att rankas högre i flödet.


Hjälp dina följare att se dina inlägg genom att uppmuntra dem att välja "Visa först" under din sidas inställningarna under Följer-knappen. På så sätt kommer dina inlägg alltid att visas för dem.


Ett annat sätt att öka räckvidden är att satsa på live video, då dessa enligt Facebook genererar högre engagemang än vanliga videoklipp. Testa att nå ut med ditt budskap genom en livestreaming video istället för ett vanligt inlägg. Det kan till exempel vara att du berättar om ditt senaste erbjudande, visar en ny produkt, delar med dig av kunskap eller bara visar hur ni har det på jobbet.


Annonsera
Redan innan denna förändring som nu meddelats, har företag sett det nödvändigt att annonsera då räckvidden successivt minskat med åren. Så även om du använder dig av tipsen ovan, kommer det att vara svårt att få bra synlighet på Facebook utan att annonsera. Fördelen med annonser på Facebook är att du enkelt anpassar din målgrupp och geografi för annonsen.


För att inte skrämma bort företag, har Facebook gått ut med information för att lugna sina annonsörer och företag. De skriver att trots förändringarna kommer företagens varumärken att synas, men på ett nytt sätt och att man kommer att hjälpa företag att skapa meningsfullt innehåll. Vad detta betyder återstår att se.


Förändringarna är redan påbörjade, men de stora effekterna kommer vi att se först om några månader.


Källor:

https://newsroom.fb.com/news/2018/01/news-feed-fyi...
https://www.dagensanalys.se/2018/01/facebook-ska-h...

0 0
Feed