Svensk e-handel växte stort under 2017. Vad kommer att hända om Amazon börjar sälja i Sverige? Är ditt företag redo?

E-handel växer stort! Är du redo?

Svensk e-handel växte stort under 2017. Vad kommer då att hända om Amazon börjar sälja i Sverige?

Svensk e-handel växte stort under 2017. Vad kommer då att hända om Amazon börjar sälja i Sverige?


Svensk e-handel växte med hela 16 procent till 67 miljarder kronor under 2017. Prognosen för årets tillväxt ligger på 15 procent, vilket i sig betyder en ökning med 10 miljarder kronor, enligt E-barometerns årsrapport. Om tillväxten ökar i samma takt kommer e-handelsförsäljningen att fördubblas på ca 5 år, något som kan vara värt att fundera över.


Hela två av tre konsumenter handlade på nätet en genomsnittlig månad 2017. Det är främst pris, utbud och bekvämlighet som är de främsta skälen till e-handeln. De mest populära varorna att handla är kläder/skor, mediavaror och skönhet/hälsoprodukter. Hemelektronik omsätter mest i kronor och leksaker hade den största ökningen i procent.


Viktigt för e-handelskonsumenter är att integrationen mellan ett företags kanalerna är sömlösa. Ett köp kan börja med att en konsument hittar en vara i butik och sedan handlar den på nätet, eller tvärtom.
Viktiga aspekter är:


  • att kunderna möter samma köpupplevelse genom alla försäljningskanaler
  • att företaget har ett affärssystem, så att exempelvis lagerstatus uppdateras i realtid
  • att priserna är enhetliga i alla kanaler
  • att kunderna har möjlighet att returnera varor i alla kanaler

Vad kommer då att hända om Amazon börja sälja i Sverige?


Arne Andersson, Postnords e-handelsexpert tror inte att Amazon kommer att börja sälja i Sverige redan 2018, mer troligt någon gång under 2019. Han pekar på att i andra länder där Amazon etablerat sig, har tillväxttakten fördubblats inom e-handeln. Som företagare med e-handel är det viktigt att sätta sig in i hur Amazon säljer och hur det skulle vara en tillgång att sälja sina varor genom Amazons kanaler också.


Amazon är nu det största varumärket i världen och i USA har företaget 44 procent av all e-handel. Under 2017 ökade de sin tillväxt med 31 procent och omsätter nu mer än allt vi producerar och säljer i Sverige.

Källor:
Postnord E-barometern 2017 årsrapport
https://www.postnord.se/e-barometern
Uppkopplat, eHandelstrender 56: Amazonas kommer till Sverige 2019 

https://uppkopplat.se/2018/02/16/ehandelstrender-5...


TILLBAKA TILL BLOGGEN

0 0
Feed