Shoppingkassar med text Black Friday och Sale

Är du redo för Singles Day, Black Friday och Cyber Monday eller satsar du på White Monday?

I november duggar shoppingdagarna tätt. Än kan det kännas avlägset, men för att lyckas nå ut med dina erbjudanden i den allt större konkurrensen gäller det att vara ute i god tid och ha en bra planering. Vi tipsar om vad som kan vara bra att tänka på.


I år kommer shoppingfesten att börja redan den 11/11, då bland annat Elgiganten med mängder av erbjudanden hoppar på Singles Day, världens största shoppingdag med sitt ursprung i Kina. Dagen började som en protest mot Alla Hjärtans dag och har gått från en dag då man firar som singel till en shoppingdag, där man unnar sig något extra, oavsett relationsstatus. Den 11 november har blivit den största dagen för onlineförsäljning i världen, där den kinesiska e-handlaren Alibaba sålde för mer än 140 miljarder kronor under dygnets 24 timmar förra året.

Den 23 november infaller sedan Black Friday, västvärldens största shoppingdag, och tre dagar senare är det dags för Cyber Monday, som för många ses som starten för julhandeln online. Black Friday har även spridit sig både före och efter själva fredagen. Många företag väljer att förlänga rea-perioden genom Black Weekend eller Black Week.

Svenskarnas inköp under Black Friday 2017

Under Black Friday 2017 handlades det mer än någonsin under ett dygn i Sverige:

  • Var tredje svensk inhandlade reade varor för totalt 5,3 miljarder kronor, vilket var en ökning med 46 % jämfört med året före. 
  • Av dessa var det 33 % som handlade i en fysisk butik, medan hälften handlade enbart på nätet. 
  • De varor som handlades mest var kläder och hemelektronik.

För många e-handlare är Black Friday årets viktigaste shoppingdag. Främst är det genom e-postutskick, Facebook och Instagram som erbjudandena sprids.


Hur planerar du för dagarna i november?

November är ännu en bit bort, men det gäller att vara ute i god tid för att lyckas i den hårda konkurrensen. Hur kan man då som företagare tänka, för att locka kunder till sin sajt eller butik under denna period?


Börja nu

Först och främst, tiden fram till november kommer att gå fort. Vänta inte längre, utan börja din planering redan nu. 


Utnyttja hela veckan

Många företag har utvidgat säljperioden till hela veckan. Fokusera därför inte bara på fredagen, utan utnyttja hela veckan till att driva försäljning. Många företag går ut tidigt med att de kommer att ha erbjudanden under hela veckan och inte bara under fredagen.


Planlägg

Den ökade efterfrågan på annonsplatser på Facebook och Instagram kommer att leda till högre annonspriser. Se över din digitala annonsering, se i din historik vilka sökord som lett konsumenter till din sajt. Analysera vilka varor som kommer att bli populära och lägg till dessa sökord i dina digitala kampanjer. Sätt din budget för periodens annonsering. Planera dina inlägg med ett tydligt syfte och med rätt målgrupper som mottagare.


Fånga användaren

Medierna kommer att översvämmas med erbjudanden, så det gäller att sticka ut i mängden. Tänk lite längre än att bara visa produkt och rea-pris. Ta fram en känsla, skapa en historia som får användaren att reagera för just ditt erbjudande. 


Prova ett nytt sätt

Har du inte redan provat på att använda de digitala mediernas nya format att nå kunder kan det vara dags nu. Nya format kan nå nya kunder och även öka intresset från dina nuvarande kunder. Prova Stories, Instagram shopping eller prova en live-sändning där du presenterar ditt erbjudande. 


Erbjudande behöver inte handla om högst rabatt eller längst öppettider, utan det kan även vara att erbjuda något unikt, som står ut mot andras erbjudanden. För ett mindre företag är detta extra viktigt.


Kanske vill du istället helt gå emot trenden? Kanske vill du inte uppmuntra till mer onödig konsumtion? Då är det istället på White Monday du ska marknadsföra dig. White Monday, en shoppingdag som lanserades som motsatsen till Black Friday och som är en protest mot masskonsumtionen. White Monday infaller i år den 19 november. Syftet med White Monday är bland annat att motverka onödig konsumtion och istället lyfta fram mer långsiktiga alternativ för konsumenterna. Precis som med Black Friday handlar det alltså om sänkta priser, fast skillnaden är att det under White Monday inte rör sig om nya produkter utan om cirkulära alternativ, att visa upp andra alternativ där vi både minskar vår konsumtionshets och vår miljöpåverkan.


Vilken väg du än väljer för november månad är det dags att börja planera nu! Behöver du hjälp med annonsering på Google, Facebook eller Instagram – kontakta oss!


Tillbaka till bloggen


0 0
Feed