seo, sökoptimering, konvertering, julhandel

Var tredje julklapp handlas online 2018 – 5 sätt att öka din konvertering under december månad

Mer än var tredje julklapp kommer i år att handlas online enligt den senaste utgåvan av E-barometern. Det ser med andra ord ljust ut för e-handlare i Sverige.

Om vi redan nu skulle försöka oss på att göra en prognos för årets julhandel kan vi sammanfatta det med ett ord: Rekord. Och så länge inget oförutsett händer de närmaste veckorna kommer försäljningen under årets julhandel att slå tidigare års försäljning. 


Konsumenten och den digitala julhandeln 2018

Mer än hälften (55 %) av alla konsumenter kommer i år att handla julklappar online. Anledningarna till att konsumenterna handlar online är följande enligt e-barometern:

  • 24 % gör det för att det är enklare/bekvämare
  • 16 % anger att de handlar online för att slippa trängas i affärerna/julruschen
  • 13 % handlar klapparna online för att det är billigare
  • 13 % tycker det finns ett större utbud online
  • 11 % gör det för att varan inte finns där de bor
  • 9 % säger att de handlar online för att spara tid

Hur mycket pengar lägger konsumenten på julklappsinköp online i år?

Enligt E-barometerns undersökning kommer vi i år att lägga 8 procent mer på våra inköp online jämfört med 2017. Snittet i år förväntas ligga på 2 137 kr jämfört med 1 987 kr för 2017.


Allt fler spenderar en stor del av sin julklappsbudget online:
  • 2014 var det 44 procent av konsumenterna som handlade online, som la mer än 40 procent av sin budget på köp via nätet.
  • 2018 bedöms andelen som lägger mer än 40 procent av sin julklappsbudget online vara 63 procent.
Sammanfattningsvis kan vi konstatera att handeln online ökar och att årets julhandel med all sannolikhet kommer att sätta nytt försäljningsrekord.


5 sätt att öka din konvertering till jul 

Statistiken visar att handeln online ständigt ökar (inklusive julhandeln), frågan är vad du som e-handlare kan göra för att ta del av denna ökning. Hur kan du öka din försäljning online under julhandeln? 


Ett svar på denna fråga är ”anpassning”. Du kan anpassa din hemsida, dina texter/bilder, ditt erbjudande och din marknadsföring.


Här är 5 bra tips för att öka din konvertering till jul:

  1. SEO 
    Anpassa din sökmotoroptimering utifrån vad dina kunder använder för sökord.
    Under julen förändras vårt sökmönster och vi söker delvis med andra fraser än under resten av året. Sökordsfraser som används när vi söker efter julklappar kan exempelvis vara “julklappar online”, julklapp till mamma”, “julklappstips” och så vidare.
    Låt oss leka med tanken att du säljer klockor online. Då vill du säkert synas när potentiella kunder söker på “klocka i julklapp” eller “klocka julklappstips”. Ett sätt att synas då är att skapa en sida med just julklappstips för klockor.
  2. Anpassa texter och bilder för dina kampanjprodukter under julen
    Har du ett riktigt bra erbjudande till dina kunder nu till jul? Du kanske har ett riktigt bra pris på en vara eller erbjuder garanterad leverans innan julafton?
    För att förstärka erbjudandet ytterligare kan du anpassa bilderna så de visar varför varan du erbjuder är den perfekta julklappen. Du kan även anpassa produkttexten så att den förklarar varför just denna vara är en bra julklapp. 
  3. Skapa julstämning i din webbshop 
    Företag med fysiska butiker brukar jobba ganska hårt på att skapa julstämning i butiken. De spelar julsånger i högtalarna och har julpyntat butiken.
    Du kan också julpynta din butik online. Du kan exempelvis använda bilder med jultema, julanpassa din logotyp eller lägga till en vinterdetalj i din meny. 
  4. Anpassa ditt erbjudande
    Ett bra pris och leverans före jul är det många företag som erbjuder under december månad.
    Men hur många erbjuder exempelvis färdiginslagna paket? Det är det få som gör, trots att 24 procent av alla konsumenter som handlar klappar online anger att de gör det för att det är enklare/bekvämare och 9 procent för att det spara tid. Det är inte helt otroligt att tänka sig att en hel del av dessa kunder skulle uppskatta det bekväma i att få julklappen levererad färdiginslagen. 
  5. Anpassa din annonsering
    Använder du dig av Google Ads-annonsering under julhandeln? Då kan det vara läge att anpassa vissa av dina annonser så att de riktar in sig på de som söker efter julklappar.
    Du kanske ska nämna att ni erbjuder färdiginslagna paket eller garanterar leverans före jul?

Än är det några veckor kvar till jul, så med dessa enkla åtgärder har du stor chans att öka din försäljning online!


Källa: 

Postnord E-barometern Q3 2018 

http://pages.postnord.com/rs/184-XFT-949/images/e-barometern-q3-2018.pdf


TILLBAKA TILL BLOGGEN





0 0
Feed